Om Myndigheten för delaktighet
Myndigheten för delaktighet ska göra det lättare att genomföra politiken för funktionshinder. Vi tar reda på vilka hinder det finns för att delta i samhället och hjälper till att ta bort dem.
Vi ska arbeta för att personer med funktionsnedsättning
kan vara med i samhället fullt ut och ha jämlika levnadsvillkor.
Vårt arbete bygger på FN:s konvention om rättigheter
för personer med funktionsnedsättning.
En konvention är regler som länder kommer överens om att de ska följa.
Det arbetar ungefär 50 personer på Myndigheten för delaktighet.
Myndighetens generaldirektör heter Malin Ekman Aldén.
En generaldirektör är den högsta chefen för en myndighet.
Det är regeringen som bestämmer vem som ska vara generaldirektör.
Så arbetar vi
Vi tar reda på hur det går med att ta bort
olika hinder som finns för
personer med funktionsnedsättning.
Detta gör vi genom att titta på hur
personer med funktionsnedsättning har det i sina liv.
Vi tittar också på vad till exempel
arbetsgivare, skolor och affärer
gör för att förbättra tillgänglighet och delaktighet.
Tillgänglighet är att du till exempel
ska kunna komma in i en byggnad.
Det kan också vara att du ska kunna få information.
Delaktighet är att du ska kunna vara med i samhället
och till exempel säga vad du tycker.
Vi vill att det ska gå snabbare att
ta bort hinder för personer med funktionsnedsättning.
Därför samlar vi kunskap om
hur hinder i samhället kan tas bort.
Sedan lär vi andra hur de kan göra.
Vi hjälper dem som bestämmer att göra det
lättare för personer med funktionsnedsättning
att vara med och delta i samhället.
Regeringen ger oss olika uppdrag som vi jobbar med.
Vi svarar också på frågor från regeringskansliet
och andra myndigheter.
Vi på myndigheten hjälper
statliga myndigheter, regioner och kommuner.
Vi hjälper också företag som vill veta vad
de kan göra som arbetsgivare och
när de skapar produkter och tjänster.
Vi vill utveckla kunskap och
ta fram stöd tillsammans med våra målgrupper.
Därför vill vi lära oss om människors
egna erfarenheter av att möta hinder i samhället.
Läs mer om vad vi gör
Du kan läsa mer om vad vi arbetar med
i myndighetens instruktion och årliga regleringsbrev.
Det är texter som beskriver vilka uppdrag
som vi har fått från regeringen och riksdagen.
Varje år skriver vi en årsredovisning.
I den berättar vi vad vi har gjort det senaste året.
Den lämnas in till regeringen i februari varje år.