Post- och telestyrelsens föreskrifter om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet
MFD vill lämna tre synpunkter på förslaget som Post- och telestyrelsen tagit fram.
Sammanfattning
Myndigheten för delaktighet vill lämna tre synpunkter i anslutning till det förslag till föreskrifter och fördjupad konsekvensanalys som Post och Telestyrelsen tagit fram som en del i förberedelsen inför genomförandet av den nya lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (LPTT):
- MFD saknar en hänvisning i föreskrifterna till det som finns angivet i bilaga 1 tillgänglighetsdirektivet (avsnitt VII till bilaga I). Vi anser att detta riskerar att minska tydligheten för ekonomiska aktörer gällande möjligheten att göra produkter och tjänster tillgängliga. Det kan även skapa en instabil grund för kommande tillsyn.
- MFD anser att kriterierna för bedömningen av att ett tillgänglighetskrav inte ska gälla med hänvisning till att det utgör en oproportionerlig börda, behöver kompletteras. Vi anser att de effektivitets- och kvalitetsvinster samt vidgade marknadsfördelar en tillgängliggörande av tjänster bedöms medföra ska utgöra en del av beräkningsunderlaget vid sidan om nyttan för lagens målgrupper. Detta är särskilt angeläget för att man i den framtida tillsynen ska kunna göra en korrekt bedömning.
- Slutligen anser MFD att det är centralt att utpekade aktörer kontinuerligt bygger in involvering av användare som en del i tillsynsprocessen. I den föreslagna uppföljningen och utvärderingen av lagen bör också aktiv involvering av personer med funktionsnedsättning och deras organisationer utgöra en grundbult.
Myndighetens synpunkter
Tillgänglighetsdirektivet kommer i Sverige att regleras och genomföras genom lagen (2023:254) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (LPTT) och förordningen (2023:676) om vissa produkters och tjänsters tillgänglighet (FPTT).
Båda dessa regelverk träder i kraft den 28 juni 2025. Post och telestyrelsen ska i anslutning till detta också utfärda föreskrifter kring vissa aspekter på införandet.
MFD erfar att dessa föreskrifter kommer att ha särskilt stor betydelse för den operativa implementeringen av den nya lagen och Post och telestyrelsens tillsynsuppdrag. Mot denna utgångspunkt har vi valt att lämna följande synpunkter kring vägvalen i det remitterade förslaget.
Föreskriftsförlag om vissa produkters tillgänglighet (7.1) och vissa tjänsters tillgänglighet (7.2)
MFD konstaterar att PTS i det remitterade förslaget valt att inte göra en hänvisning till avsnitt VII i bilaga I i tillgänglighetsdirektivet.
I detta avsnitt preciseras ett antal kriterier för funktionsprestanda som rör produkters och tjänsters driftlägen som, i vissa omständigheter, gäller för särskilda funktioner eller egenskaper i syfte att göra produkter och tjänster tillgängliga om tillgänglighetskraven i lagen och förordningen inte rör en eller flera av produkternas och tjänsternas särskilda funktioner eller egenskaper.
MFD menar att syftet med avsnitt VII i bilagan är att bättre kunna förutsäga förutsättning för användningen av produkter och tjänster.
MFD anser att den uteblivna hänvisningen riskerar att minska tydligheten för de ekonomiska aktörer att i vissa specifika omständigheter säkerställa funktionsprestanda som bidrar till produkters och tjänster tillgänglighet. Det kan även skapa otydlighet i tillsynen. MFD förordar därför att PTS bör överväga att inkludera avsnitt VII i bilagan på ett lämpligt sätt.
Om oproportionerligt stor börda
I sin kompletterande konsekvensutredning (avsnitt 8.1) tydliggör PTS vikten av att de ekonomiska aktörerna har goda förutsättningar för att på djupet kunna beskriva och kvantifiera nyttan för slutkunderna av de reglerade tillgänglighetsåtgärderna.
Särskilt centralt är detta när aktörerna anser att tillgänglighetskraven medför en oproportionerlig börda i relation till nyttan. MFD anser också att PTS bedömning och beskrivning av hur nyttan för personer med funktionsnedsättning kan utformas och övervägas är bra.
Däremot kan vi konstatera att PTS i förslaget vad gäller bedömning av de ekonomiska aktörernas kostnader för att efterleva reglerna endast utgår från en nettokostnad. Vi anser att detta är ett förenklat sätt att bedöma kostnaderna som inte överensstämmer med reella förutsättningar.
MFD anser därför att en del i kostnadsanalysen också behöver omfatta en bedömning av vilka potentiella effektivitets och kvalitetsvinster samt utvidgning av marknadsförutsättningar, ett tillgängliggörande av tjänster bedöms få.
Vi anser att det är denna samlade bild som bör avgöra om utvecklingsinsatsen är proportionerliga eller inte. Detta framförde MFD också tidigare i sitt remissvar (SOU 2021:44).
Mot denna bakgrund anser MFD att PTS behöver komplettera det remitterade förslaget till föreskrifter vad gäller bedömning av proportionaliteten av en insats genom en hänvisning till 8 § 3 FPTT.
Paragrafen avser genomförandet 2 § i tillgänglighets-direktivets och berör hur uppskattade kostnader och fördelar för de ekonomiska aktörerna, inklusive tillverkningsprocesser och investeringar och hur dessa ska bedömas i förhållande till den uppskattade fördelen för personer med funktionsnedsättning.
Övriga synpunkter
MFD instämmer i PTS bedömning att det finns behov av speciella informationsinsatser gentemot ekonomiska aktörer (avsnitt 9.3). Sådana informationsinsatser kan exempelvis handla om att ge vägledning och stöd för att kunna göra rätt. Vi ser också utifrån tidigare synpunkter, att det är av särskild vikt att vidareutveckla konkreta modeller och stöd för nyttoberäkning enligt ovan.
Vad gäller frågan om hur den nya lagstiftningen ska utvärderas, vilket beskrivs i avsnitt 9.4, vill MFD understryka vikten från att utgå från ett arbetssätt och modell som aktivt involverar personer med funktionsnedsättning och deras organisationer. Att inhämta erfarenhet och synpunkter från målgruppen bör också vara en löpande och grundläggande del i hela tillsynen av lagstiftningen.
Yttrande till
Post- och telestyrelsen, Enheten för tillgänglighetsregler
Datum
2024-10-14
Diarienummer
2024/0400
Beslutande
Malin Ekman Aldén
Föredragande
Emmanuel Galaup