En moderniserad taltidningsverksamhet
MFD tillstyrker förslagen och välkomnar att taltidningstjänsten finns kvar och utvecklas och lämnar några synpunkter.
Myndighetens synpunkter
Myndigheten för delaktighet tillstyrker förslagen i promemorian och välkomnar att taltidningstjänsten kvarstår och breddas.
Taltidningstjänsten behövs för att personer med syn- och läsnedsättning ska kunna ta del av relevanta nyheter och samhällsinformation. Det bedöms vidare som positivt att Myndigheten för tillgängliga medier (MTM) får ett tydligt och samlat ansvar för tjänsten.
4.3 Myndigheten för tillgängliga medier ska tillhandahålla en taltidningstjänst
Enligt förslaget ska MTM tillhandahålla en taltidningstjänst för personer med olika former av syn- och läsnedsättning. MFD anser att taltidningstjänsten är viktig och att det finns en stor potential att nå ytterligare läsargrupper.
MTM har i sin utredning ”En taltidning i takt med tiden” beskrivit flera sådana grupper. Utöver dessa anser MFD att målgruppen bör kunna utökas vad gäller gruppen äldre personer som har dålig syn som kan dra stor nytta av tjänsten. Denna grupp kan ha stor behållning av taltidningstjänsten för att både kunna tillgodogöra sig samhällsinformation och nyheter.
Det förutsätter dock att målgruppen känner till att tjänsten finns. MFD menar att en beräkning av kostnader för spridning och utökning av tjänsten behöver göras samt att MTM bör ges resurser för att kunna sprida information om tjänsten och hantera de taltjänstanvändare som tillkommer.
6.2 Tillhandahållande av mottagarutrustning och internetabonnemang
Enligt förslaget till ny förordning är syftet att tillförsäkra personer med syn- eller annan läsnedsättning tillgång till nyheter och samhällsinformation. Kris- och samhällsinformation från stat, region och kommun föreslås också göras tillgänglig i taltidningstjänsten.
MFD välkomnar detta, då samhällsinformation som är tillgänglig och anpassad till befolkningens olika förutsättningar är av central vikt i ett demokratiskt samhälle.
Tillgång till information är dessutom genom artikel 21 en del av konventionen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Övervakningskommittén för denna konvention har uttryckt oro över att Sverige inte gör tillräckligt för att sprida myndighetsinformation i tillgängliga format.
Genom att utveckla tillgången till kris- och samhällsinformation i taltidningstjänsten kan arbetet med att sprida tillgänglig information förbättras.
MFD ställer sig därför frågande till förslaget om att det inte ska vara möjligt att få tillgång till mottagarutrustning för att enbart kunna ta del av kris- och samhällsinformation. Det är en skyldighet för offentliga aktörer att förmedla sådan information och den bör därför inte vara knuten till en taltidningsprenumeration.
MFD noterar att det inte finns någon analys av begränsningen i ovan förslag. Det är oklart hur många personer som önskar tillgång till utrustning i syfte att enbart få myndighetsinformation.
Det är också otydligt vilka kostnader som kan uppstå om denna begränsning skulle tas bort. MFD anser därför att MTM:s uppdrag och infrastruktur för att nå ut med viktig samhällsinformation bör analyseras mer ingående.
I ett sådant analysarbete bör det ingå att utreda hur de uppdrag och kanaler som kommuner och regioner har för att nå ut till invånare med kris- och samhällsinformation kan formaliseras och samordnas med taltidningstjänsten.
MTM bör få ett formellt uppdrag och tilldelas de resurser som krävs för ett sådant analys- och utvecklingsarbete. Det är särskilt angeläget eftersom målgruppen vid tidigare kriser har visat sig vara svårnådd.
De lättillgängliga informationskanaler som samhället har bör stärkas och användas. Det är särskilt viktigt utifrån det säkerhetsläge som Sverige befinner sig i och mot bakgrund av tidigare kriser.
Yttrande till
Kulturdepartementet
Datum
2025-01-17
Diarienummer
2024/0488
Beslutande
Malin Ekman Aldén
Föredragande
Emmy Bornemark och Peeter Kaaman