En modern krisreglering för verksamheter på skolområdet
MFD ser positivt på förslagen i promemorian, som syftar till att skapa ett mer samlat och modernt regelverk för skolväsendets hantering av krissituationer.
MFD välkomnar förslaget i avsnitt 10.2.1 om anpassad skola, men påpekar att förslaget om omsorg vid fredstida krissituationer (avsnitt 8.2) bör kompletteras med en hänvisning till barn med behov av särskilt stöd. MFD lämnar även en synpunkt att reglerna för fjärr- och distansundervisning bör kompletteras med krav på tillgänglighet och anpassningar för elever med funktionsnedsättning, i linje med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.
Myndighetens synpunkter
I MFD:s rapport Barn och unga mitt i en pandemi (2021:9) lyfter myndigheten fram de utmaningar och konsekvenser som covid-19-pandemin medfört för barn och unga med funktionsnedsättning. Rapporten visar bland annat att förändringar inom utbildningsområdet och uteblivna stödinsatser har påverkat dessa barn särskilt negativt. Mot bakgrund av denna kunskap är det av stor vikt att säkerställa att den föreslagna krisregleringen för skolområdet inkluderar åtgärder som stärker rättigheterna och möjligheterna för barn med funktionsnedsättning att få likvärdig utbildning och omsorg även i krissituationer. MFD välkomnar därför förslaget i avsnitt 10.2.1, att nuvarande bestämmelsen som ger en kommun möjlighet att besluta att elever i anpassade grundskolan ska fullgöra sin skolgång i kommunens grundskola, inte ska överföras till den nya förordningen.
Omsorg för barn vid krissituationer (avsnitt 7.2.1 och 8.2)
Myndigheten för delaktighet (MFD) välkomnar förslaget i avsnitt 7.2.1, som tydligt inkluderar barn med behov av särskilt stöd i kommunernas omsorgsansvar vid höjd beredskap. Detta ligger i linje med FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning (i det följande konventionen), särskilt artikel 7 och 24, som föreskriver att barn med funktionsnedsättning har rätt till likvärdig omsorg och utbildning under alla omständigheter.
Förslaget i avsnitt 8.2 saknar dock en explicit hänvisning till barn med behov av särskilt stöd. Detta kan leda till otydligheter vid implementering och därmed brister i omsorg för dessa barn vid fredstida krissituationer. Ett uttryckligt omnämnande av barn med särskilda behov i detta avsnitt skulle stärka överensstämmelsen med konventionens krav och säkerställa att rättigheterna för barn med funktionsnedsättning skyddas även i dessa situationer.
Tillgång till fjärr- och distansundervisning
MFD ser positivt på att fjärr- och distansundervisning ges en framträdande roll i förslagen för att säkerställa utbildningens kontinuitet vid krissituationer. Dock framgår det inte hur tillgänglighet och anpassningar för elever med funktionsnedsättning ska säkerställas i digitala lösningar och undervisningsmetoder. Detta är en avgörande fråga för att uppfylla kraven i konventionen, särskilt artikel 9 och 24, som kräver att utbildning är inkluderande och att digitala lösningar är tillgängliga för personer med funktionsnedsättning. MFD föreslår att förslagen om fjärr- och distansundervisning kompletteras med krav på att digitala lösningar ska vara tillgängliga och uppfylla tillgänglighetsstandarder. Vidare bör det tydliggöras att huvudmän har ett ansvar att säkerställa nödvändiga anpassningar och stöd för elever med funktionsnedsättning vid fjärr- och distansundervisning.
Yttrande till
Utbildningsdepartementet
Datum
2024-12-20
Diarienummer
2024/0431
Beslutande
Tarja Birkoff
Föredragande
Anna Björnemalm