För flerspråkighet, kunskapsutveckling och inkludering
Myndigheten för delaktighet tillstyrker förslagen i det remitterade betänkandet. Myndigheten är positiv till förslaget om att utveckla modersmålsundervisningen och att förstärka nyanlända elevers rätt till studiehandledning på sitt modersmål.
Sammanfattning
Myndigheten för delaktighet tillstyrker förslagen i det remitterade betänkandet.
MFD välkomnar förslag för att utveckla modersmålsundervisningen och deltagandegraden i densamma med det uttalade syftet att förbättra studieresultaten och öka inkluderingen av elever med annat modersmål än svenska, innefattande elever som har behov av teckenspråk.
MFD önskar även uppmärksamma vikten av tillgänglighet i utformningen av modersmålsundervisningen och att hänsyn även tas till de behov som elever med andra funktionsnedsättningar kan ha i modersmålsundervisningen.
Myndighetens synpunkter
Myndigheten för delaktighet anser att utredningens förslag om att utveckla modersmålsundervisningen och att förstärka nyanlända elevers rätt till studiehandledning på modersmålet för att förbättra studieresultaten är positivt.
Att elever som har behov av teckenspråk föreslås få undervisning i teckenspråk som modersmål eller språkval likvärdigt de nationella minoritetsspråken är gynnsamt för kunskapsutvecklingen och inkluderingen i den här gruppen.
Utöver detta förslag till förbättring för elever som har behov av teckenspråk vill Myndigheten för delaktighet poängtera vikten av att hänsyn tas och resurser ges inom modersmålsundervisningen till elever med andra funktionsnedsättningar än hörselnedsättning, exempelvis synnedsättning eller dyslexi.
Myndigheten vill också betona att det är viktigt att de lokaler och den utrustning och eventuella läromedel som används för modersmålsundervisning och studiehandledning är fullt ut tillgängliga så att den fungerar för alla människor oavsett funktionsförmåga.
Yttrande till
Utbildningsdepartementet
Datum
2020-02-21
Diarienummer
2019/0420
Beslutande
Malin Ekman Aldén
Föredragande
Ola Balke