Publicerad:
På MFD:s kontor står delaktighet i fokus
När MFD skulle flytta till nya lokaler under 2024 stod tillgänglighet i fokus och genomsyrade hela processen.
Som arbetsgivare vill MFD erbjuda en flexibel och tillgänglig arbetsplats som är utformad utifrån olika förutsättningar och behov och som ska fungera för så många som möjligt.
För den som har behov av individuella stöd, exempelvis hjälpmedel, ska det också vara enkelt att ansluta till och fungera i alla delar av arbetsplatsen.
Med hjälp av externa experter, medarbetare med egen erfarenhet och med utgångspunkt från de stöd som MFD tagit fram om tillgängliga lokaler har vi skapat ett kontor med ambitionen ”att delaktighet ska bli verklighet”.
Lokaler som är tillgängliga för fler
Visionen för den nya lokalen är att både medarbetare och besökare självständigt ska kunna använda kontoret. Vi vill också skapa en arbetsplats som kombinerar trivsel och tillgänglighet.
För att uppnå detta utgår vi från:
- Universell utformning: Det vill säga, att skapa en lokal som fungerar för så många som möjligt redan från början.
- Åtgärda befintliga hinder genom att från början identifiera eventuella hinder som fanns i fastigheten, lokalen eller i närområdet och ta fram en plan för hur och när dessa skulle åtgärdas.
- Individuella stödåtgärder: att lyssna på medarbetarnas behov av individuella stöd t.ex. punktskriftskrivare, behov av utrymme där ledarhund kan vila, behov av att styra belysningen i olika delar av det öppna kontorslandskapet, och planera för hur man uppfyller dessa.
- Tillgänglighet som en självklarhet: att hitta lösningar som är både tillgängliga och känns som en naturlig del av lokalen. Lösningarna skulle vara snygga, passa in med övrig inredning och leda till ökad trivsel för alla medarbetare.
Ewa Preston, gd-assistent och lokalansvarig på MFD, var projektledare för flytten till nya lokaler.
– Vi tänkte att om vi följer dessa principer kommer vi inte bara att få en mer tillgänglig miljö, utan också en miljö där man arbetar för att motverka diskriminering, berättar Ewa.
Ta reda på behoven
En flytt till nya lokaler kräver tid, stort engagemang och noggrannhet från alla inblandade. För vägledning och stöd genom hela processen anlitade vi fastighetskonsulter som är experter inom projektledning av flytt, tillsammans med en arkitekt och inredare med särskilt intresse av och kunskap om tillgänglighet.
Arbetet startade med en inventering av våra befintliga lokaler för att identifiera vilka krav vi ville ställa på en ny lokal. Vi gjorde också intervjuer med medarbetarna för att få en bild av förväntningar och behov.
– Många tyckte att det gamla kontoret inte var särskilt trivsamt. Det fanns till exempel inte några naturliga mötesplatser där vi kunde träffa varandra utan att boka möten. Därför bestämde vi att förutom kraven på tillgänglighet också att det var viktigt att skapa en trivsam arbetsplats som medarbetarna vill komma till, säger Ewa.
Grundläggande krav
Några av våra grundläggande krav för den nya lokalen är:
- Hög tillgänglighet i lokalen och god framkomlighet till entréer. Lokalen kan anpassas efter MFD:s krav på tillgänglighet.
- Närhet till kollektivtrafik.
- Lokalen kan delas upp i olika avgränsade ytor för att uppmuntra effektivitet, utrustningen som ingår i lokalen har bra kvalité och hållbara funktioner.
- Lokalen kan utformas på ett sätt som skapar bra förutsättningar, både när få medarbetare arbetar på plats och när hela myndigheten befinner sig inne samtidigt.
- Lokalen erbjuder goda förutsättningar för att använda modern teknik. Till exempel att det går att använda trådlös uppkoppling för datorer och bädda in hörslinga i golvet.
Medarbetarna delaktiga i flytten
Vi satte ihop en grupp med medarbetare från olika delar av verksamheten som i nästa steg besökte potentiella lokaler tillsammans med fastighetskonsulterna och utvärderade hur väl de motsvarade MFD:s behov.
Med hjälp av MFD:s lista för tillgängliga lokaler gjorde gruppen en bedömning av tillgängligheten i lokalen och av fastigheten.
– Det har varit väldigt givande att testa listan i praktiken. Vi kollade på allt från vägen till lokalen, till entréer, utrymningsvägar och hissar för att se hur tillgängliga de var, säger Ewa.
MFD:s lista för tillgängliga lokaler (mfd.se)
Valet av lokal
Valet landade i lokalen på Rosterigränd 12 i Liljeholmen eftersom den bäst motsvarade kraven.
När valet var gjort handlade nästa steg om att komma överens med fastighetsägaren om ett kontrakt. Ett kontrakt innehåller inte enbart juridiska delar, utan även planlösning och många detaljer gällande materialval, kulörer, utrustning i pentry, belysning och säkerhet.
– Vi var redan från början väldigt noggranna med att tänka på alla krav vi kunde förutse gällande tillgänglighet och även i förhållande till det som fastighetsägaren erbjöd som standard, för att göra lokalerna så tillgängliga som möjligt, säger Ulla Bladh, arkitekt, certifierad sakkunnig av tillgänglighet och medlem i Tillgänglighetssakkunnigas riksförening.
– Nu har vi haft vår verksamhet här i några månader och vi kan tryggt säga att vi har ett kontor som medarbetarna upplever som välkomnande och dit de känner att de vill gå. Vi har också gjort ett gott jobb gällande tillgängligheten även om vi såklart behövt göra vissa vägval när olika behov har krockat, men det mesta går att lösa på ett pragmatiskt sätt genom dialog, säger Malin Ekman Aldén, MFD:s generaldirektör.
MFD:s lokaler är tillgängliga för fler
I filmen får du en rundvandring i MFD:s lokaler. Den visar hur vi har tänkt och ger exempel på lösningar vi har använt för att skapa tillgängliga lokaler.