Senast uppdaterad:
Angelica Åkerman, Boverket
Arkitekt och utredare på Boverket med huvudfokus på lärmiljöer och platser för barn och unga.
Gör plats för barn och unga
En vägledning för planering, utformning, skötsel och förvaltning av barns och ungas utemiljö - med särskilt fokus på förskolegårdar och skolgårdar. Vägledningen syftar till att förtydliga friytans betydelse för barns och ungas lek, lärande och hälsa samt vilka regelverk som gäller.
Boverkets vägledning Gör plats för barn och unga
Barnkonventionen i fysisk planering
Hur vi planerar, utformar och förvaltar den byggda miljön har stor betydelse för barns och ungas livsmiljöer. Det ökar behovet av fokus på arbetet med barns rättigheter i fysisk planering och stadsutveckling.
Rapporten Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling hos Boverket
Brottsförebyggande och trygghetsskapande åtgärder
För att minska brottsligheten och öka tryggheten i samhället behövs ett ändamålsenligt och brottsförebyggande trygghetsskapande arbete. Vägledning kring brott och trygghet i samhällsbyggnadsprocessen erbjuder stöd i det praktiska arbetet med dessa frågor.
Brottsförebyggande och trygghetsskapande åtgärder i fysisk miljö hos Boverket
Skolors och förskolors fysiska miljö
En vägledning för kvalitativ, tillgänglig och hållbar gestaltning av skolors och förskolors fysiska miljö.
Utveckla skolors och förskolors fysiska miljö för att lyfta hela samhället hos Boverket
Christin Appel, Sveriges kommuner och regioner
Utredare inom utbildning och arbetsmarknad på Sveriges kommuner och regioner.
Verksamheters digitalisering
Om funktionalitet, pedagogik, utmaningar och möjliga framtida analysverktyg genom BIM-modellen, parametrisk design och simuleringar.
Hur påverkas lokaler av verksamheters digitalisering? – Fokus lärmiljöer hos Offentliga fastigheter
Behov av nationellt centrum för lärmiljöer
Sveriges kommuner och regioner ser ett behov av ett nationellt centrum för lärmiljöer. Där ska statliga myndigheter, kommunala och enskilda huvudmän, fackliga organisationer, intresseorganisationer och forskare tillsammans med konsult-, bygg-, fastighets- och inredningsbranscherna utbyta erfarenheter och utveckla framtidens lärmiljöer.
Skollokalernas betydelse
En översikt över aktuell svensk forskning och utvecklingsprojekt med fokus på relationen mellan elevers lärande och den fysiska miljön.
Skollokalernas betydelse för lärande i Sveriges kommuner och regioners webbutik
Olika är normen
Inspirationsmaterial som beskriver hur kommuner och skolor kan arbeta för att utveckla inkluderande lärmiljöer.
Olika är normen i Sveriges kommuner och regioners webbutik
Mona Tafvelin, Specialpedagogiska skolmyndigheten
Rådgivare och sakkunnig inom tillgängliga lärmiljöer, delaktighet och barnrättsfrågor på Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Hjälp för auditiv miljö
Observationsschemat är en hjälp till skolans personal för att tydliggöra hur förutsättningarna ser ut för hörteknik, pedagogik och ljudmiljö.
Med ljudet som omvärld
Om hur elever med synnedsättning i grund- och gymnasieskolan använder sig av ljud i olika situationer under skoldagen för att förstå och få tillgång till både sociala och pedagogiska sammanhang. Rapporten ger ett vidgat perspektiv på ljudmiljöns betydelse i skolan.
Med ljudet som omvärld i webbutiken hos Specialpedagogiska skolmyndigheten
Inkluderande lärmiljöer
Om att öka kunskapen om vad en tillgänglig skolmiljö innebär för elever med osynliga behov. Resultatet blev ett gestaltnings- och ett processverktyg för skolarkitekter och skolplanerare.
Inkluderande lärmiljöer i webbutiken hos White arkitekter
Ljudmiljö i förskola och skola
Om hur man kan skapa goda ljudmiljöer i förskolor och skolor med erfarenheter från Mölndals stad.
God ljudmiljö i förskola och skola hos Arbets- och miljömedicin på Göteborgs universitet
Tillgängliga skolor – goda exempel
Konkreta exempel på hur skolbyggnader kan bli mer fysiskt tillgängliga på ett relativt enkelt sätt.