Svåranvända system och programvaror kan vara ett hinder för många människor. Det kan göra att medarbetares resurser inte tas till vara fullt ut och att de inte känner sig delaktiga och inkluderade i verksamheten. Det kan även leda till att ni inte kan säkra ert kompetensbehov.
Gör ni era interna arbets- och kommunikationsplattformar tillgängliga skapar ni en arbetsplats där fler kan delta och bidra fullt ut.
Inventera interna arbetssystem och intranät
Genom att inventera tillgängligheten i era interna arbets- och kommunikationsplattformar kan ni identifiera hinder. Inventeringen ligger sedan till grund för en nulägesanalys som bidrar till att ni kan prioritera och besluta om åtgärder för att förbättra tillgängligheten. Inventeringen kan göras etappvis.
Upphandling som verktyg för tillgänglighet
Ett bra tillfälle att öka tillgängligheten är vid inköp och upphandling av nya system. Att fler har tillgång till digitala lösningar är centralt för offentlig verksamhet. Ta därför hänsyn till alla människors olika behov när ni utvecklar och köper in tjänster och system.
Offentlig upphandling och tillgänglighet
Digital tillgänglighet
Det finns flera olika källor där det går att hitta tillgänglighetskrav för annonser på webben och digitala verktyg för rekrytering. Krav i svensk lag, internationell lag och europeisk standard samt i den vägledning som Myndigheten för digital förvaltning ger är sammankopplade. På deras webbplats finns standarder, vägledningar och stöd.
Digital tillgänglighet hos DIGG