Senast uppdaterad:
Det första steget för att genomföra en dialog är att tydligt och konkret beskriva syftet med dialogen och vad resultatet ska användas till. Syftet styr val av målgrupp och påverkar också form och metodval i genomförandet av dialogen.
Formulera ett syfte
Exempel på frågeställningar att besvara för att formulera ett tydligt syfte:
- Vad vill kommunen uppnå med dialogen?
- Hur ska kommunen använda resultatet?
- Hur stort inflytande ska de som involveras få i ärendet?
Syftet med en dialog kan till exempel vara:
- Att på ett övergripande och strategiskt plan få in synpunkter från funktionshindersorganisationerna,
- Att inhämta kunskap från personer med funktionsnedsättning för att öka kvaliteten i ett beslutsunderlag,
- Att utveckla eller säkerställa kvaliteten och effektiviteten i en process.
Europeiska koden för inflytande
Syftet med en dialog ligger ofta nära frågan om hur stort inflytande en kommun strävar efter att ge deltagarna.
Europarådet har tillsammans med det civila samhället tagit fram en europeisk kod för idéburna organisationers medverkan i beslutsprocessen. Den europeiska koden är ett verktyg för att stimulera idéburna organisationers medverkan i offentliga beslutsprocesser. Koden kan vara ett stöd i att bestämma ett syfte.
Koden - ett verktyg för inflytande på Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågors webbplats
Delaktighetstrappan
SKR:s delaktighetstrappa har till avsikt att stödja kommuner och regioners val av omfattning och djup av delaktighet, inflytande, för invånarna i de olika medborgardialoger som organisationen ska genomföra.
Något som också underlättar för invånarna som deltar att förstå vilken grad av inflytande de kan förvänta sig i en aktuell fråga. Delaktighetstrappan har fem steg, där det första steget är information och det sista medbeslutande.
Delaktighetstrappan på SKR:s webbplats
Målgrupp utifrån syftet
När syftet med dialogen är bestämt är nästa steg att identifiera vilka som bör vara målgrupp för att syftet ska kunna uppnås. En målgrupp kan vara bred eller avgränsad beroende på syftet.
Exempel på frågeställningar för att identifiera målgrupp:
- Vilka aktörer har den kunskap som dialogen efterfrågar?
- Berör frågan endast funktionshindersorganisationerna eller berör den medborgarna i kommunen i ett bredare perspektiv?
- Finns det grupper av medborgare som påverkas särskilt av frågan, så som kvinnor eller män, flickor eller pojkar?”
- Finns det grupper av medborgare som brukar vara representerade i lägre utsträckning i kommunens dialoger? Det kan till exempel vara barn, personer i särskilt boende eller personer med kognitiva funktionsnedsättningar. Behöver kommunen lyfta fram deras synpunkter i särskild ordning?