Tillgänglig information och kommunikation
Tillgänglig information ökar delaktigheten i samhället. För offentliga verksamheter finns dessutom lagkrav på att information och kommunikation ska vara tillgängligt för så många som möjligt.
Det finns mycket du kan göra för att er kommunikation ska bli tillgänglig. Genom att tänka tillgängligt från början kan fler ta del av era budskap.
De här sidorna är till för dig som arbetar med information och kommunikation. Här hittar du de samlade lagkraven samt tips och material för att göra er information och kommunikation tillgänglig för alla.
Att arbeta med tillgänglig information och kommunikation
I Sverige är det lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, DOS-lagen, som styr riktlinjerna för en offentlig aktör. Lagen bestämmer vad det innebär för de digitala tjänster och information som offentliga aktörer använder – exempelvis webbplatser eller mobilapplikationer.
Under 2025 kommer det ett uppdaterat tillgänglighetsdirektiv från EU som även kommer omfatta privata aktörer. Det kommer ställa högre krav på digitala tjänster för alla.