Regelverket för tillgänglig digital offentlig service (DOS) består av:
- lagen om tillgänglighet till digital offentlig service,
- förordning om tillgänglighet till digital offentlig service,
- föreskrifter från Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, och genomförandebeslut från EU-kommissionen.
Webbtillgänglighetsdirektivet från 2016 skapar grunden för regelverket. Den kommer uppdateras under 2025.
Tillgänglighetskraven ska efter den 22 september 2020 så långt som det är möjligt även gälla när den digitala servicen går via en tredje part, som till exempel sociala medier.
Digital tillgänglighet för offentliga aktörer på Myndigheten för digital förvaltnings webbplats
Vad är digital offentlig service?
Digital offentlig service är:
- Innehåll på webbplatser, även intranät och extranät
- Mobila applikationer
De som omfattas av lagen är:
- Statliga och kommunala myndigheter inklusive beslutande församlingar
- Offentligt styrda organ, som inte är av industriell karaktär, t.ex. kommunala, landstingskommunala och statliga bolag
- Vissa privata aktörer med offentlig finansiering inom skola, vård och omsorg
Lagen gäller inte vissa organisationer:
- Public service-företagen
- Organisationer som inte är statliga och där deras service inte är väsentlig för allmänheten
- Organisationer som inte är statliga och är avsedda för personer med funktionsnedsättning eller specifikt tillgodoser deras behov
Vilka tekniska krav gäller?
Kraven enligt DIGG:s föreskrift är att göra den offentliga servicen mer tillgänglig genom att den är:
- Möjlig att uppfatta
- Hanterbar
- Begriplig
- Robust
DIGG:s föreskrift anger att digital offentlig service som överensstämmer med Annex A till den europeiska standarden EN 301 549 uppfyller kraven. Annex A listar de krav i standarden som omfattar webbtillgänglighetsdirektivet.
Kraven är identiska med ”Web Content Accessibility Guidelines”, WCAG 2.1, nivå AA. Listan innehåller också en del andra krav från standarden som relaterar till webb och mobila applikationer.
Från när gäller kraven?
Kraven träder i kraft gradvis och gäller från:
- 23 september 2019 för nya webbplatser som är offentliggjorda efter 23 september 2018
- 23 september 2019 för nya intranät och extranät (se nedan om äldre)
- 23 september 2020 för befintliga webbplatser
- 23 juni 2021 för mobila applikationer
Vad undantas från reglerna?
Lagen är inte tillämplig på det som utgörs av:
- Direktsändningar av olika typer av ljud och video med eller utan möjlighet till interaktion (tidsberoende medier).
- Kartor som inte är till för navigering.
- Kartor för navigering, om information om det väsentliga innehållet finns på ett tillgängligt digitalt sätt.
- Digital service från tredje part som den offentlige aktören inte kan kontrollera.
- Reproduktioner av föremål från kulturarvssamlingar som inte går att göra fullständigt tillgängliga utan betydande hinder.
- Digital service inom skolområdet om inte servicen är en del av verksamhetens väsentliga administrativa funktioner.
Förordningen anger visst ytterligare innehåll som inte behöver göras tillgängligt:
- Dokument i filformat (Office-dokument, t.ex. Word och PDF) publicerade innan den 23 september 2018. Om de inte behövs för väsentliga funktioner hos den offentliga aktören.
- Olika typer av ljud och video med eller utan möjlighet till interaktion publicerade innan den 23 september 2020 (förinspelade tidsberoende medier). Direktsändningar som ligger kvar för att ses i efterhand räknas som förinspelade och ska då tillgängliggöras utan onödigt dröjsmål. Hur lång tid det kan ta att tillgängliggöra en inspelning beror på inspelningens längd och hur pass komplicerad inspelningen är.
- Intranät och extranät publicerade innan den 23 september 2019 fram till dess de genomgår en omfattande översyn.
- Arkiverat innehåll
Oskäligt betungande anpassning
Om det är oskäligt betungande behöver inte offentliga aktörer uppfylla tillgänglighetskraven. När undantaget åberopas ska den offentliga aktören bland annat ta hänsyn till sin storlek och karaktär på uppgifter samt resurser.
Uppskattade kostnader och fördelar för den offentliga aktören ska också bedömas i relation till fördelarna för personer med funktionsnedsättning.
Tillgänglighetsredogörelse
De som omfattas av lagen ska publicera en tillgänglighetsredogörelse på webben med aktuell status över hur deras webbplatser och mobila applikationer uppfyller tillgänglighetskraven, vad som inte gör det och skäl för det.
Det ska också finnas en funktion för klagomål och information om hur personer kan anmäla brister till Myndigheten för digital förvaltning. DIGG I funktionen för klagomål ska personer också kunna begära att material som inte är tillgängligt ska bli det (begäran om tillgängliggörande, se nedan).
Tillgänglighetsredogörelsen ska vara i ett tillgängligt format.
Begäran om tillgängliggörande
Den offentliga aktören ska tillgodose en persons begäran om att material ska göras tillgängligt om begäran är berättigad och rimlig.
Det kan till exempel innebära att ge informationen muntligt eller att göra en avskrift av en ljudupptagning.
En begäran kan gälla innehåll som är undantaget från reglerna (se ovan). Det kan till exempel handla om äldre dokument eller förinspelade tidsberoende medier och sådant som den offentliga aktören inte gjort tillgängligt på grund av att denne bedömt att det skulle vara oskäligt betungande.
Det är den offentliga aktören som beslutar om material ska göras tillgängligt eller inte. Personen som har lämnat in en begäran om tillgängliggörande kan överklaga beslutet till allmän förvaltningsdomstol.
Tillsyn och övervakning
Myndigheten för digital förvaltning, DIGG, är tillsynsmyndighet och ska övervaka att offentliga aktörer följer reglerna. Det gäller både att utreda efter inkomna anmälningar och att övervaka enligt genomförandebeslut från EU-kommissionen.
DIGG ska genom att påpeka brister försöka få den offentliga aktören att följa reglerna.
Om inte det räcker kan DIGG förelägga den offentliga aktören att göra åtgärder. Ett sådant föreläggande kan nästa gång förenas med vite. Detta gäller dock inte statliga myndigheter under regeringen.
Material och information om digital tillgänglighet
Nedan finns exempel på material och information som tagits fram inom området.
Utbildning om digitala tillgängliga tjänster av Region Stockholm
Vägledning för webbutveckling från Myndigheten för digital förvaltning