Senast uppdaterad:
När information är tillgänglig ökar möjligheten att fler kan ta del av den. Det gäller både intern och extern information. Innan ni börjar bearbeta er information är det bra att ta reda på:
- Vilka lagar som reglerar hur er information bör utformas
- Inventera hur er information ser ut idag
- Utvärdera vad som måste åtgärdas
- Gör informationen tillgänglig
Lagar och regler om information och kommunikation
MFD har samlat de lagar som reglerar hur samhällets information bör utformas och kommuniceras.
Lagar och regler om information och kommunikation (mfd.se)
Inventera informationen
En inventering av befintlig information gör det lättare att prioritera och besluta om åtgärder för att förbättra tillgängligheten.
En inventering kan exempelvis omfatta:
- tryckt information
- webbplatser
- e-tjänster
- appar
- intranät
- film- och ljudproduktioner
- telefoni
- e-post och annan korrespondens.
Inventeringen kan genomföras på olika sätt. Antingen görs inventeringen internt eller så går det att anlita en tillgänglighetskonsult. Som stöd finns också testverktyg och digitala checklistor från Myndigheten för digital förvaltning, DIGG.
Om tillgänglighet på DIGG:s webbplats Webbriktlinjer
Utvärdera resultat av inventering
Vad i era kanaler, baserat på inventeringen, behöver ni uppdatera? Tillsätt en arbetsgrupp och se till att den består av rätt personer.
Göra information och system tillgängliga
Interna arbetssystem och intranät
Datasystem och programvaror som inte är tillgängliga är ett hinder i vardagen för många, inte bara för personer med funktionsnedsättning. Otillgängliga system och tjänster kan medföra att medarbetarnas resurser inte tillvaratas fullt ut. Det kan också innebära att de inte kan fullfölja sina arbetsuppgifter.
Genom att säkerställa tillgänglighet i arbetssystem och intranät kan arbetsplatsen användas av fler personer och fler kan delta och bidra fullt ut.
Hänvisningar
Från den 1 januari 2019 gäller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Den ställer krav på webbplatser och mobila applikationer i offentlig sektor så att de blir mer tillgängliga för personer med funktionsnedsättning.
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på riksdagens webbplats
Extern webb, e-tjänster och mobilapplikationer
Extern webbplats, e-tjänster och mobilapplikationer är centrala delar i en verksamhet. Dessa kanaler används också ofta av medborgare som vill ha information, få kontakt med myndigheter eller som vill hantera ärenden.
För att öka tillgängligheten i tjänster som webbplatser, e-tjänster och applikationer kan struktur, kodning, formgivning och innehåll behöva ses över. Det kan innebära att bygga webbplatsen så:
- den är enkel att läsa - använd klarspråk
- den fungerar att navigera med en skärmläsare
- att filmer är textade
- att färger och kontraster är tydliga.
Ökad tillgänglighet bidrar till att fler kan ta del av innehållet och att varje användare kan anpassa webbplatsen, e-tjänsten och applikationen efter egna behov.
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på riksdagens webbplats
Tips för att skapa tillgängligt innehåll på webbplatser (mfd.se)
Ljud- och videoproduktioner
Ljud- och videoproduktioner kan vara ett sätt att underlätta för personer att ta till sig information. Att göra dessa tillgängliga innebär att fler kan ta del av produktioner och innehåll.
Det innebär exempelvis att texta, syntolka och teckenspråkstolka produktionerna.
Lagen om tillgänglighet till digital offentlig service på riksdagens webbplats
Möten, seminarier och konferenser
Det är viktigt att tänka på hur tillgänglig informationen och kommunikationen är vid olika arrangemang som möten, seminarier och konferenser.
Det handlar bland annat om att använda mikrofon, informera föreläsare om att de ska beskriva bilder och läsa upp texter när de visar en presentation. Det kan också handla om att lokalen är utrustad med hörselslinga.
Om behov finns kan det också innebära att erbjuda teckenspråkstolkning och syntolkning samt erbjuda dokumentation och underlag om arrangemanget i alternativa format.
Använd Myndigheten för delaktighets checklista för tillgängliga fysiska möten och konferenser
Använd Myndigheten för delaktighets checklista för tillgängliga digitala möten
Tillgängliga beslut
I offentliga verksamheter som fattar beslut om enskilda individärenden är det viktigt att personen som berörs av beslutet kan ta del av det. Det innebär att beslutet kan behöva anpassas och ges i ett format som är tillgängligt.
Det ska alltid vara möjligt att få ett beslut i alternativt format. Ett beslut ska till exempel kunna lämnas ut som tillgänglig pdf, i lättläst format, inläst eller i punktskrift.
Att beslutet är tillgängligt kan också handla om att bearbeta språket. Det kan innebära att det skrivs på ett enkelt och begripligt sätt och att texten är logiskt disponerad. Det kan också innebära att beskriva svåra facktermer. En tydlig formgivningen gör det lättare att ta del av texten och dess innehåll. Beslutets innebörd kan också behöva förklaras vid ett personligt möte.
Tillgänglighet i 7 § i förvaltningslagen på riksdagen
Språket i offentlig verksamhet ska följa språklagen på riksdagens webbplats
Enligt diskrimineringslagen ska organisationer vidta skäliga åtgärder för tillgänglighet inom något av de områden där det finns ett förbud mot att diskriminera. Bristande tillgänglighet är ett sådant område.
Bristande tillgänglighet på Diskrimineringsombudsmannens webbplats