Hoppa till huvudmenyn Till startsidan Nyheter Till sök Kontakta oss Om webbplatsen

Text

  • Texten i inlägget är koncist, tydligt och begripligt.
  • Delat upp en längre text i flera stycken.

Hashtaggar

  • Inled du varje ord i hashtaggen med stor bokstav. Det gör det enklare att läsa hashtaggen. Skärmläsare läser dessutom upp texten korrekt då.
  • Placera hashtaggar (#MFD) och omnämningar (@mfd) i slutet av texten. Annars kan de störa textflödet för en person som använder skärmläsare.

Emojis

  • Undvik att göra emojis bärare av ditt huvudbudskap.
  • Använd sparsamt med emojis och se till att samma emoji inte upprepas fler gånger. Skärmläsare läser upp varje emoji i texten.
  • Undvik att placera emojis mitt i en mening.
  • Undvik att använda emojis som kan vara svåra att särskilja i samma inlägg.
  • Gör en kort beskrivning av emojien när du inte kan ge den en alternativ text. Exempelvis: [tumme upp].

Bild med text

  • Undvik att presentera ett budskap endast som en text i en bild.
  • Om du har en text som är en bild, skriv samma text i inlägget.
  • Innehållet ska gå att förstå oberoende av färg.

Länkar i inlägg

  • Det ska vara enkelt att uppfatta vad som är en länk i inlägget.
  • Det ska vara tydligt var länken leder - särskilt om den är förkortad.

Bilder

  • Alla bilder har en alternativtext (alt-text). Om plattformen inte stödjer alternativtext, beskriv bilden i inläggstexten.
  • Innehållet ska gå att förstå utan färg.
  • Bilderna ska ha tillräckligt bra kontrast för att budskapet ska komma fram. I bilder med bra kontrast framträder motivet tydligt.
  • Använd en tonplatta bakom texter som står i bilden.

Länkar till att lägga till alt-text på Facebook, LinkedIn och Instagram:

Film

  • Texta filmen och använd en separat fil med undertexter när det är möjligt.
  • Filmen är verbaliserad (viktig information beskrivs i tal) eller syntolkad.
  • Beskriv filmen i inläggstexten.
  • Undvik rörliga bilder bakom text.
  • Om filmen har bakgrundsmusik ska det vara tydlig skillnad mellan bakgrunden och talarens röst.
  • Kontrollera att bilder med information inte bläddrar fram för snabbt. Finns det tid att läsa alla skyltar och hänga med varje gång någon byter bild?

Länkar till instruktioner om att lägga undertexter på Facebook och LinkedIn:

Typsnitt och formatering

  • Använd standardtypsnittet för plattformen. Andra, så kallade "dekorativa" typsnitt, kan vara svåra att läsa och fungerar ofta inte bra med skärmläsare.
  • Undvik fet och kursiv stil som kan vara svåra att läsa.
  • Vänsterställ texten. Då är den lättare att läsa.